close
تبلیغات در اینترنت
تازه های قرانی

تازه های قرانی

منظره ای زیبا از سواحل بنگلادش منظره ای زیبا از سواحل کولالام پور منظره ای زیبا از سواحل بنگلادش

وب سایت روستای استخرسر
فقط حیدر امیرالمومنین است
خوش آمـــدید

30نکته کوتاه براي شناخت حضرت معصومه (س)

خاندان عصمت پيامبر (ص) در انتظار آن بودند که دختري ممتاز چشم به اين جهان بگشايد تا قلب و روي آنان را به ديدار خود روشن و منور گرداند.

 

آغاز ماه ذيقعده براي حضرت رضا (ع) و دودمان نبوت و آل علي عليه السلام پيام آور شادي مخصوص و پايان بخش انتظاري عميق و شور آفرين بود زيرا حضرت نجمه فرزندي جز حضرت رضا عليه السلام نداشت و مدت ها پس از حضرت رضا نيز داراي فرزندي نشده بود. 
از آنجا که سال ولادت حضرت رضا عليه السلام يعني سال ۱۴۸ هجري قمري و سال ولادت حضرت معصومه عليهاالسلام سال ۱۷۳ و بين اين دو ولادت بيست و پنج سال فاصله بود و از طرفي امام صادق عليه السلام ولادت چنان دختري را مژده داده بود، از اين رو خاندان پيامبر بي‎صبرانه در انتظار طلوع خورشيد وجود حضرت معصومه عليهاالسلام بودند. 
هنگامي که وي چشم به جهان گشود به راستي که آن روز براي اهل‎بيت عصمت به خصوص امام هشتم و حضرت نجمه سلام الله عليها روز شادي و سرور وصف ناپذير و از ايام الله بود زيرا اختري از آسمان ولايت و امامت طلوع کرده بود که قلب ها را جلا و شفا مي‎داد و چشم‎ها را روشن مي‎کرد و به کانون مقدس اهل‎بيت عليهم السلام گرمي و صفا مي‎بخشيد. 
در اين مطلب به برخي از ويژگي ها و خصايص وجودي اين بانوي بزرگوار اشاره مي شود تا اندکي با شخصيت و سيره ايشان آشنا شويم.

 

۱- گران سنگي حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام 
به گفته محدث بزرگ حاج شيخ عباس قمي و نويسنده کتاب قاموس الرجال در ميان فرزندان امام موسي بن جعفر عليه‌السلام بعد از امام رضا عليه‌السلام حضرت معصومه عليهاالسلام برترين و گران‏سنگ‏ترين آنها به شمار مي‏آيد.

 

۲- موقعيت معنوي 
امام رضا عليه‌السلام در زيارتنامه حضرت معصومه عليهاالسلام در بزرگداشت و تجليل آن حضرت او را داراي منزلت رفيع در نزد خداوند مي‏خوانند و خواستار شفاعت خود، توسط آن حضرت در درگاه خداوندي مي‏شوند.

 

۳- فقاهت 
روزي گروهي از شيعيان به قصد ديدار امام موسي بن جعفر عليه‌السلام و پرسش سوالات خود به مدينه آمدند ولي امام در مدينه حضور نداشتند. از اين رو، سوالات خود را مکتوب به خانواده آن حضرت تحويل دادند تا در سفر بعدي، پاسخ آنها را از امام بگيرند. حضرت معصومه عليهاالسلام خود پاسخ پرسش ها را نوشته به آنها داد. اين گروه، در بين راه با امام موسي بن جعفر برخورد کردند و پاسخ ها را به امام ارايه کردند. امام ضمن تاييد پاسخ‏ها ابراز خوشحالي کردند.

 

۴- اهل حديث(محدث) 
در تاريخ اسلام به بانوان با فضيلت و صاحب حديثي برمي‏خوريم که نام خود را در زمره محدثان ثبت کرده‏اند. حضرت معصومه عليهاالسلام يکي از زنان بزرگ اهل بيت در اين زمينه است.

 

۵- تولد و وفات 
حضرت معصومه عليهاالسلام در روز يکم ذوالقعده سال ۱۷۳ هجري قمري در شهر مدينه تولد يافت و پس از ۲۸ سال زندگي پر برکت در جريان سفر به خراسان و ديدار با برادر بزرگوارشان امام رضا عليه‌السلام در شهر ساوه بيمار شد و سرانجام در روز دهم ربيع‏الثاني سال ۲۰۱ هجري قمري در شهر قم به جوار حق تعالي شتافت.

 

۶- پدر و مادر 
پدر گرامي حضرت معصومه عليهاالسلام امام هفتم شيعيان جهان امام موسي بن جعفر عليه‌السلام و مادر مکرمه‏شان نجمه خاتون از بانوان با فضيلت و اهل تقوا و مادر امام رضا عليه‌السلام است. 
امام رضا عليه‌السلام که در زيارتنامه حضرت معصومه عليهاالسلام در بزرگداشت و تجليل آن حضرت او را داراي منزلت رفيع در نزد خداوند مي‏خوانند و خواستار شفاعت خود، توسط آن حضرت در درگاه خداوندي مي‏شوند.

 

۷- زيارت حضرت معصومه عليهاالسلام 
از امام رضا عليه‌السلام نقل شده کسي که حضرت معصومه عليهاالسلام را با آگاهي به حق وي زيارت کند، شايسته بهشت مي‏شود. 
شايد يکي از حقوق و انتظارات آن حضرت به عنوان پيامدار دين و معنويت از زائران خود، تلاش آنها جهت تدارک يک سفر معنوي و کوشش براي قرب بيشتر به آن حضرت از طريق کوشش براي اصلاح خويشتن و تقويت کمالات معنوي در خود باشد.

 

۸- تنها برادر تني 
امام رضا عليه‌السلام تنها برادر تني حضرت معصومه عليهاالسلام است. مادر آن بزرگواران نجمه خاتون است. آنها تنها فرزندان اين بانوي مکرم هستند. حضرت معصومه عليهاالسلام ۲۵ سال بعد از تولد برادر گراميش پا به عرصه وجود گذاشتند.

 

۹- مسافرت 
حضرت معصومه عليهاالسلام به منظور ديدار برادر خود امام رضا عليه‌السلام با کارواني متشکل از پنج تن از برادران و تعدادي برادرزادگان و گروهي ديگر، راهي خراسان شدند. در بين راه در شهر ساوه، آن حضرت بيمار شد. پس از آگاهي اهالي قم از ورود کاروان حضرت معصومه عليهاالسلام به ساوه، گروهي از آنان به اين شهر آمدند و حضرت را با احترام به شهر قم بردند.

 

۱۰- محراب عبادت 
هم اکنون محراب عبادت حضرت معصومه عليهاالسلام در زمان اقامت ۱۷ روزه‏اش در شهر قم، به نام بيت‏النور موجود است و زيارتگاه مردم و دوستان آن حضرت است.

 

۱۱- رحلت 
حضرت معصومه عليهاالسلام در جريان سفر به خراسان و ديدار با برادر خود امام رضا عليه‌السلام در شهر ساوه مريض شدند. آن گاه به اتفاق نمايندگان اعزامي اهالي قم، وارد اين شهر شدند و مورد استقبال گرم مردم اين ديار قرار گرفتند. سرانجام پس از ۱۷ روز بيماري در سن ۲۸ سالگي به جوار رحمت ايزدي نايل آمدند. 
در تاريخ اسلام به بانوان با فضيلت و صاحب حديثي برمي‏خوريم که نام خود را در زمره محدثان ثبت کرده‏اند. حضرت معصومه عليهاالسلام يکي از زنان بزرگ اهل بيت در اين زمينه است.

 

۱۲- تشييع جنازه 
پس از اعلام خبر رحلت حضرت معصومه عليهاالسلام مردم قم با تجليل فراوان پيکر پاکش را تشييع کردند و در محل فعلي حرم، که آن روز در خارج شهر بود و به موسي بن خزرج تعلق داشت با احترام زايدالوصفي دفن کردند.

 

۱۳- کرامات 
تاکنون کرامات زيادي نصيب کساني که حضرت معصومه عليهاالسلام را به شفاعت و توسل به درگاه خدا برده‏اند، شده است. و به احترام آن حضرت خداوند خواسته‏هاي آنها را اجابت کرده است.

 

۱۴- زيارتنامه 
حضرت معصومه در ميان امامزاده ها، از امامزاده هاي نادري است که برايش زيارتنامه مخصوص از جانب امام معصوم عليه‌السلام نقل و به مقام شامخ آن حضرت اشاره شده است.

 

۱۵- محل اقامت 
ميزبان حضرت معصومه عليهاالسلام در مدت ۱۷ روز اقامت و زندگي آن حضرت در شهر قم، موسي بن خزرج، پس از رحلت حضرت معصومه عليهاالسلام، محراب عبادت آن بزرگوار را به همان حالت باقي گذاشت و خانه مسکوني خويش را به احترام حضرتش به مسجد تبديل کرد.

 

۱۶- لقب 
لقب معصومه از جانب حضرت امام رضا عليه‌السلام به دليل مراتب تقوي و پرهيزگاري ـ تنها به فاطمه معصومه عليهاالسلام در ميان دختران حضرت امام موسي بن جعفر عليه‌السلام ـ اعطا شد؛ بانويي که در اقتدا به پدر بزرگوارش، بسياري از ساعات زندگي‏اش، به عبادت و راز و نياز با خدا سپري شد.

 

۱۷- ثواب زيارت 
در روايات چندي از قول ائمه اطهار عليه‌السلام؛ حضرت امام صادق عليه‌السلام، امام رضا عليه‌السلام و امام جواد عليه‌السلام بر زيارت حضرت معصومه عليهاالسلام تصريح شده است و در روايتي زائر آن حضرت را در صورت معرفت حق او، سزاوار بهشت مي‏داند.

 

۱۸- حرم و بقعه 
پس از رحلت و خاکسپاري حضرت معصومه عليهاالسلام، ميزبان آن حضرت، موسي بن خزرج سايباني از حصير بر روي قبر ايشان نصب کرد که به مدت ۱۰۰ سال اين سايبان وجود داشت. پس از آن دختر امام جواد عليه‌السلام، قبه‏اي آجري بر روي آن ساخت. در سال ۵۲۹هجري قمري، شاه بيگدر، قبه‏اي مجلل با کاشي کاري نفيس بر فراز آن ساخت. تا اينکه در سال ۹۲۵ هجري قمري توسط شاه اسماعيل، بقعه کنوني بنا شد.

 

۱۹- تحول شهر قم پس از ورود 
شهر قم در اواخر قرن اول، با ورود تعدادي از شيعيان کوفه بتدريج مذهب شيعه را پذيرفت و به عنوان يک شهر شيعي معروف شد. ولي با ورود حضرت معصومه عليهاالسلام به قم، فصل نويني در اهميت اين شهر در گسترش اسلام و مذهب شيعه گشوده شد. 
پس از رحلت و خاکسپاري حضرت معصومه عليهاالسلام، ميزبان آن حضرت، موسي بن خزرج سايباني از حصير بر روي قبر ايشان نصب کرد که به مدت ۱۰۰ سال اين سايبان وجود داشت.

 

۲۰- تحول حوزه علميه قم پس از ورود 
از اوايل قرن دوم شهر قم، محلي براي پاسخگويي به مسايل فقهي شيعه و مامني براي علويان، راويان، محدثان و فقهاي شيعه بوده است. با ورود حضرت معصومه عليهاالسلام به اين شهر، و قرار گرفتن مدفن آن بزرگوار در آن، زمينه گسترش بيشتر فرهنگ تشيع و فقه آل محمد (ص) پديد آمد و بدنبال آن حوزه علمي ـ فقهي قم توسعه يافت و مرکزي براي نشر و اشاعه اسلام و مکتب شيعه شد.

 

۲۱- کلام نور 
رهبر معظم انقلاب فرمود: حضرت معصومه عليهاالسلام مقام بزرگي دارد، خيلي بايد از ايشان بهره گيريم. نسبت به ايشان قصور داشته‏ايم بايد به آن حضرت بيشتر توسل جوييم و بخواهيم عنايت بيشتري به ما داشته باشند.

 

۲۲- گلي باشکوه از گلستان نبوت و امامت 
او چون کوثري در کوير، خط سبز سعادت و رستگاري ترسيم کرده و چون روحي در پيکر سرزمين مقدس قم حلول کرده و دلهاي عاشق را از گوشه و کنار به سمت اين شهر کشانده است از قدم او قم عزيمت يافته و از وجود او لحظه به لحظه بر شرافت قم افزوده مي‏شود. 
قم گشته از شرافت معصومه با صفا چون روضه بهشت برين گشته پرضيا 
شاهان به درگهش همه آورده التجا بي‏شک که مي‏رود به بهشت از ره عطا

 

۲۳- هجرت 
به شوق ديدار نور تابان ديار طوس رهسپار سفر شد، رنج ها برد و سختي ها کشيد تا اينکه پس از روزها و هفته‏ها به ديار ساوه رسيد. سفري بدين دور و درازي و با مشکلات فراوان بر گلي که در حسرت ديدار نور قد خميده، بسيار سخت است. حضرت بيمار شده از مقدار مسافت تا مامن آل طه پرسيد گفت: ده فرسخ. فرمود: مرا به قم ببريد زيرا از پدرم شنيدم که فرمود قم مرکز شيعيان ما است پس کاروان به طرف قم در حرکت شد.

 

۲۴- ميهماني با عظمت 
چون کاروان ديدار نور به نزديکي هاي شهر قم رسيد، آل سعد همگي براي استقبال به پيشواز آن بانوي با کرامت رفتند در آن ميان موسي بن خزرج زمام اشتر حضرت را گرفت و به طرف خانه‏اش آورد و در منزل خود با کمال افتخار از آن بانو پذيرايي کرد.

 

۲۵- عبادتي خالصانه 
بعد از سکني گزيدن حضرت معصومه در شهر قم تا وفات آن حضرت ۱۷ روز طول کشيد در اين مدت، بسيار آزرده خاطر بود، آرزوي ديدار پدر و برادر در دلش بود از هجر پدر و فراق برادر مي‏گريست و غمين بود. 
به انتظار پدر روز و شب به سر بردم ولي دريغ نشد تا گل رخش بويم 
سپس به هجر برادر، فلک دچارم کرد گشود باب فراق دگر زکين سويم 
در سراي موسي بن خزرج عبادتگاهي تهيه کرد، دايم در حال ذکر و نماز و راز و نياز با خداي خويش بود و بيت‏الاحزاني به نام بيت‏النور چون جده‏اش زهراي اطهر تاسيس کرد، تا سرانجام به نداي رب لبيک گفت.

 

۲۶- دختر پيامبر 
در زيارت نامه حضرت معصومه که بوسيله امام رضا عليه‌السلام نقل شده عنوان شده است اي دختر رسول خدا، اي دختر فاطمه و خديجه و...
اين تعابير در مورد حضرت معصومه آنهم از زبان امامي معصوم فقط بيانگر شرافت خانوادگي نيست بلکه علاوه بر آن اشاره به مقامات عالي و ملکوتي و معنوي حضرت دارد و نشانگر عظمت روحي و اينکه او نه تنها با رسول خدا نسبت خانوادگي دارد بلکه از نظر معنوي نيز دختر اوست.

 

۲۷- مقام عصمت حضرت معصومه عليهاالسلام 
امام رضا عليه‌السلام فرمودند: کسي که حضرت معصومه را در قم زيارت کند مانند آن است که مرا زيارت کرده است. امام ثواب زيارت خويش را با زيارت حضرت معصومه در يک حد و اندازه مي‏داند و نيز اينکه نام مبارک حضرت، فاطمه کبري بوده و امام او را ملقب به صفت معصومه کرده است و اين مطالب نشانگر اوج عظمت روحي و معصوميت حضرت فاطمه کبري است.

 

۲۸ - ارزش زن 
با مطالعه سرگذشت بانواني بزرگوار چون حضرت زهرا عليهاالسلام، زينب کبري و حضرت معصومه به اين نکته دست مي‏يابيم که در اسلام به مقام و منزلت زن ارزش گذاشته و در طي نمودن پله‏هاي ترقي از حيث علم و تقوي تفاوتي ميان زن و مرد قايل نشده است. همين درجات عالي تقوي و علم در وجود اين بانوان بزرگوار بازگوکننده و تاييد کننده آن است.

 

۲۹ - شواهد عصمت فاطمه معصومه عليهاالسلام 
براساس روايتي که از امام رضا عليه‏السلام نقل شده، امام خواهر خود را معصومه خطاب کرده است و مي‏دانيم امام هرگز در مورد شخصي مبالغه نمي‏کند. بنابراين اين تعبير بر عصمت آن حضرت دلالت دارد. شفاعت گسترده‏اي که همه شيعيان اهل بيت را در بر مي‏گيرد؛ قداست شهر قم به احترام آن حضرت؛ صدور زيارت نامه آن حضرت از سوي معصوم؛ پيش‏گويي امام صادق عليه‏السلام از تشريف فرمايي آن حضرت به قم؛ و تشييع اين بانو به دست امام رضا عليه‏السلام و امام جواد عليه‏السلام، از ديگر شواهد عصمت و عظمت آن بانوي والا مقام به شمار مي‏آيد. 
بالاترين جايگاه شفاعت، از آن رسول گرامي اسلام است که در قرآن کريم از آن به مقام محمود تعبير شده است. در اين ميان، دو تن از بانوان خاندان رسالت هم شفاعت گسترده‏اي دارند؛ حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام و حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام.

 

۳۰ -مقام علمي حضرت معصومه عليهاالسلام.
حضرت معصومه عليهاالسلام، در خانداني رشد يافت که سرچشمه علم و تقوا و فضيلت‏هاي اخلاقي بودند. پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوي گرامي به شهادت رسيد، فرزند ارجمند آن امام، يعني امام رضا عليه‏السلام عهده دار امر تعليم و تربيت خواهران و برادران خود شد و در اثر توجهات فراوان آن حضرت، هر يک از فرزندان امام کاظم عليه‏السلام به مقام والايي رسيدند. 
در ميان فرزندان پيشواي هفتم، بعد از امام رضا عليه‏السلام، حضرت معصومه عليهاالسلام از نظر علمي و اخلاقي والا مقام‏ترين آنان است. اين حقيقت، از اسامي، لقب‏ها و توصيف هايي که پيشوايان معصوم از وي کرده‏اند، آشکار مي‏شود. 
با توجه به اين حقيقت که ميان تهذيب نفس و طي مدارج اخلاقي و عرفاني و رسيدن علوم اصيل الهي و حکمت ارتباط جدانشدني وجود دارد، مي‏توان به رتبه و مقام علمي وصف ناشدني حضرت معصومه عليهاالسلام پي برد و به اين نکته رسيد که ايشان نيز چون حضرت زينب عليهاالسلام عالمه غير معلمه بوده است.

نویسنده: مهدی | تاریخ : سه شنبه 02 مهر 1392 بازدید : 20
ادامه مطلب

سوره مباركه مائده آيه شريفه 55

Photo: ‎بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (55) 

به نام خداوند رحمتگر مهربان
ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آوردهاند همان كسانى كه نماز برپا مىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند (55) 

سوره مباركه مائده آيه شريفه 55‎

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِچ


إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (55) 

به نام خداوند رحمتگر مهربان


ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آوردهاند همان كسانى كه نماز برپا

مىدارند و در حال ركوع زكات میدهند (55) 

سوره مباركه مائده آيه شريفه 55

نویسنده: مهدی | تاریخ : شنبه 30 شهريور 1392 بازدید : 18
ادامه مطلب

تجلیل از نابغه قرآنی افغانستان (علیرضا دانش) در پارلمان افغانستان

Photo: ‎تجلیل از نابغه قرآنی افغانستان (علیرضا دانش) در پارلمان افغانستان
------------------------------------------------------------------
علیرضا دانش به لطف خداوند متعال در 7 سالگی و در مدت یکسال کل قرآن کریم را با ترجمه فارسی و انگلیسی در موسسه جامعه القرآن الکریم و علوم اهل البیت (ع) زیر نظر استاد حاجی جواد احمدیان حفظ کردند ایشان تمام آیات قرآن کریم را با تمام آمار،ارقام و مشخصات آن نظیر شماره صفحات ،آیات و ... از حفظ است . و می تواند سوالات قرآنی را با اشکال هندسی نیز پاسخگو باشد. در ضمن این مهارت های قرآنی سخنران و خطیب خوب و توانمندی نیز می باشد. توانمندی ایشان در قسمت حفظ و علوم قرآنی بحدی است که خیلی از بزرگان و مقامات دولتی به ایشان لقب حافظ کامپیوتری داده اند. در ضمن این موارد ایشان ورزشکار سبک تکواندو نیز می باشد و در این زمینه نیز رتبه های خوبی در سطح هرات کسب نموده است. ایشان اکنون در کنار دروس صنف نهم مکتب علوم حوزوی را نیز پیش می برد. برای ایشان و تمامی خادمین قرآن آرزوی موفقیت و بهروزی داریم.‎

 

کل قرآن کریم را با ترجمه فارسی و انگلیسی در موسسه جامعه القرآن الکریم و علوم اهل البیت (ع) زیر نظر استاد حاجی جواد احمدیان حفظ کردند ایشان تمام آیات قرآن کریم را با تمام آمار،ارقام و مشخصات آن نظیر شماره صفحات ،آیات و ... از حفظ است . و می تواند سوالات قرآنی را با اشکال هندسی نیز پاسخگو باشد. در ضمن این مهارت های قرآنی سخنران و خطیب خوب و توانمندی نیز می باشد. توانمندی ایشان در قسمت حفظ و علوم قرآنی بحدی است که خیلی از بزرگان و مقامات دولتی به ایشان لقب حافظ کامپیوتری داده اند. در ضمن این موارد ایشان ورزشکار سبک تکواندو نیز می باشد و در این زمینه نیز رتبه های خوبی در سطح هرات کسب نموده است. ایشان اکنون در کنار دروس صنف نهم مکتب علوم حوزوی را نیز پیش می برد. برای ایشان و تمامی خادمین قرآن آرزوی موفقیت و بهروزی داریم.

نویسنده: مهدی | تاریخ : شنبه 30 شهريور 1392 بازدید : 34
ادامه مطلب

تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)


تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)

 

 

سؤال: فاطمیه ی اول به لحاظ تاریخی معتبر تر است یا فاطمیه ی دوم؟

پاسخ آیت الله سید صادق شیرازی :

ایام فاطمیه به حسب روایات بیش از ده تا پانزده قول بوده ولی آنچه شهرت دارد، سه قول است: 

1.روایت «40» روز بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه وآله که مصادف با 8 تا 10 ربیع الثانی است.
2.روایت «75» روز و مصادف با 13 تا 15 جمادی الاولی است.
3.روایت «95» روز که مصادف با 1 تا 3 جمادی الآخره می باشد.
و خوب است مؤمنین همه این سه قول را عزاداری نمایند.
نویسنده: مهدی | تاریخ : جمعه 29 شهريور 1392 بازدید : 21
ادامه مطلب

نظرآیت الله سبحانی در خصوص مصحف حضرت فاطمه(سلام الله علیها)

 

نظرآیت الله سبحانی در خصوص مصحف حضرت فاطمه(سلام الله علیها)

 

 

 آیت الله سبحانی درپاسخ به این پرسش که" گفته شود شيعيان قرآني به نام «مصحف فاطمه(سلام الله علیها)» دارند، اين مطلب تاچه اندازه صحت دارد؟" این گونه پاسخ داده است:

پاسخ: واژة «صحف» در قرآن به معناي مطلق كتاب آمده است، چنان كه مي‌فرمايد:

ـ «وَإِذا الصُّحُفُ نُشِرَتْ» .

«آنگاه كه نامه‌هاي اعمال منتشر گردد».

ـ «إِنَّ هـذا لَفِـي الصُّحُـفِ الأُولـى * صُحُفِ إِبْراهيـمَ وَمُـوسـى»

«اين، در صحيفه‌هاي نخستين، در كتاب ابراهيم و موسي است».

و همچنين«مصحف» نيز از همين ماده اخذ شده و به معناي دفتر يا كتاب جلد شده به كار مي‌رفت و در صدر اسلام حتي پس از درگذشت پيامبر، مصحف» نام قرآن نبود بلكه هر كتاب مجلّدي را مصحف مي‌ناميدند.

ابن ابي داوود سجستاني در باب گردآوري قرآن، در مصحفي از محمد بن سيرين نقل مي‌كند: وقتي پيامبر | درگذشت، امیرالمومنین علي (علیه السلام) چنين گفت:

«سوگند ياد كرد علي كه ردا بر دوش نيندازد مگر براي نماز جمعه، تا اين كه قرآن را در مجلدي جمع كنم».

اين جمله‌ها حاكي است كه در آن روزگار، مصحف به معناي دفتر بزرگ و يا كتابي مجلد بوده كه اوراق را از پراكنده شدن حفظ مي‌كرده، سپس به مرور زمان اختصاص به قرآن يافته است.

اتفاقاً روايات پيشوايان ما حاكي است كه حتي در زمان آنان، لفظِ مصحف به معناي كتاب و يا دفتر مكتوب بوده است.

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

«هر كس قرآن را از روي برگ‌هاي مجلد بخواند، از چشم خود بهره مي‌گيرد».

و نيز در حديثي ديگر آمده است:

«خواندن قرآن از روي برگ‌هاي مجلد، عذاب را از پدر و مادر كم مي‌كند».

مورّخان درباره ترجمة خالد بن معدان مي‌نويسند:

«خالد بن معدان دانش خود را در دفتري ضبط كرده بود كه آن دكمه‌ها و دستگيره داشت».

خالد بن معدان از تابعين بوده و هفتاد صحابي را درك كرده است. و ابن اثير ترجمه او را در ماده كلاعي آورده است

پس تا اينجا روشن شد كه تا پايان قرن اول، لفظ «مصحف» به معناي كتاب مجلد و يا دفترچه جلد شده بود كه افراد دانش و آگاهي خود را در آن ضبط مي‌كردند. اگر بعدها قرآن را مصحف گفته‌اند، چون از ذهن‌ها بيرون آمد و بر برگ‌ها نوشته شد و به صورت مجلّد درآمد.

با توجه به اين مسأله، نبايد در شگفت باشيم كه دخت گرامي پيامبر داراي مصحفي باشد و دانش و آگاهي‌هاي خود را، كه از پدر بزرگوارش برگرفته بود، در آن بنويسد و براي فرزندان خود، به صورت بهترين ميراث، به يادگار بگذارد.

خوشبختانه فرزندان فاطمه(سلام الله علیها) حقيقت و واقع اين مصحف را شناسانده وگفته‌اند: اين مصحف، جز يك رشته آگاهي‌هايي كه از پدر بزرگوارش شنيده و يا از طريق ديگر به دست آورده، چيز ديگري نيست. اکنون برخي از روايات را مي‌آوريم:

حسن بن علي‘ فرمود : «نزد ما جامعه‌اي است كه در آن حلال وحرام وارد شده و مصحف فاطمه(سلام الله علیها) هست در حالي كه در آن كلمه‌اي از قرآن نيست بلكه املاي رسول خدا | و خطّ امیرالمومنین علي (علیه السلام) است و همگي در اختيار ماست».

امیرالمومنین علي (علیه السلام)  با عنايت كامل يادآور مي‌شود كه در آن حلال و حرامي نيست تا مبادا تصور شود وحي تشريعي بر دخت پيامبر نازل مي‌شده است.

امام صادق(علیه السلام) در روايت ديگر در توصيف مصحف فاطمه مي‌گويد:

«به خدا سوگند، كلمه‌اي از قرآن شما در آن نيست. راوي مي‌گويد: پرسيدم: آيا در آن دانش است؟ امام در پاسخ مي‌گويد: بله، ولي نه از دانش‌هاي معمولي».

با توجه به آنچه گفته شد، روشن مي‌گردد كه مصحف فاطمه(سلام الله علیها) ارتباطي به قرآن ندارد و كساني كه آن را دستاويزي براي تحريف قرآن قرار داده‌اند، اگر مغرض نباشند، ناآگاهانه و بدون تحقيق درباره واقعيت آن سخن مي‌گويند.

اكنون واقعيت را براي خوانندگان بيان مي‌كنيم:

«محدّث» در اسلام

يكي از معارف مسلم در ميان علماي اسلام، وجود افراد «محدَّث» در ميان مسلمانان است. فرد «محدَث» پيامبر نيست و بر او وحي نازل نمي‌شود، ولي در عين حال، فرشتگان، با وي سخن مي‌گويند و سخن آنان را مي‌شنود، و لذا او «محدَّث» بر وزن اسم مفعول نام گرفته‌ است؛ زيرا كه فرشته با او «حديث» مي‌گويد. بخاري نقل مي‌كند كه پيامبر | فرمود:

«در ميان پيشينيان از بني‌اسرائيل، مرداني بودند كه با آنها ـ از عالم غيب ـ سخن گفته مي‌شد، بدون اين كه پيامبر باشند. و اگر در ميان امت من چنين فردي باشد، آن عمر بن خطاب است»

كليني در كتاب كافي بابي تحت عنوان «إنّ الأَئِمَّةَ مُحَدَّثُونَ، مُفَهّمُونَ» آورده و رواياتي در اين مورد نقل كرده است. تمام اين روايات حاكي از آن است محدّث به کسی می‌گويند كه صوت فرشته را مي‌شنود، ولي او را نمي‌بيند. آنگاه اضافه مي‌كند: ائمه اهل بيت^ همگي «محدّث» هستند.

فاطمه «محدَّثه» است

دخت گرامي پيامبر | به خاطر كمال وجودي، از افراد «محدّث» به شمار مي‌رود؛ يعني صداي فرشته را مي‌شنيد، ولي او را نمي‌ديد و اين جريان، زماني رخ داد كه پدر والامقامش درگذشت. غم و اندوه او را فرا گرفت. در اين هنگام جبرئيل امين به فرمان الهي فرود آمد. اخباري را از آينده، براي او بازگو مي‌نمود و از اين طريق، مايه تسليت و تسلّي خاطر او را فراهم مي‌آورد. اکنون ويژگي‌هاي مصحف فاطمه(سلام الله علیها) را از زبان فرزندان او بيان مي‌كنيم:

امام صادق(علیه السلام) مي‌فرمايد: آنگاه كه خدا پيامبرش را قبض روح کرد، اندوه فراواني فاطمه(سلام الله علیها) را در برگرفت. خداوند فرشته‌اي را فرستاد تا او را تسليت بگويد. فاطمه(سلام الله علیها) امير مؤمنان را از آنچه مي‌شنيد، آگاه ساخت.  امیرالمومنین علي (علیه السلام) فرمود: هرگاه صداي فرشته را شنيدي، مرا آگاه كن تا آنچه مي‌گويد، بنويسم. اين گزارش‌ها كه از طريق فرشته به فاطمه(سلام الله علیها) مي‌رسيد و او در اختيار امیرالمومنین علي (علیه السلام) مي‌نهاد، در دفتري جمع شد و نام مصحف به خود گرفت، ولي در آن چيزي از حلال و حرام نيست، بلكه تنها گزارش‌هايي از آينده است.

نویسنده: مهدی | تاریخ : جمعه 29 شهريور 1392 بازدید : 20
ادامه مطلب

نظر آيت الله سیستانی در خصوص خواب مصنوعى يا هيپنوتيزم

نظر آيت الله سیستانی در خصوص خواب مصنوعى يا هيپنوتيزم

 

سؤال :
نظر آيت الله در مورد خواب مصنوعى يا هيپنوتيزم چيست؟ خصوصاً چنانچه توسط شخص متخصص جهت درمان بيمارى روانى و اعصاب بكار رود. همچنين خواهشمند است بفرمائيد استفاده اين روش توسط خود شخص براى خودش به منظور درمان و يا پيشرفت چه حكمى دارد؟

پاسخ آیت الله سیستانی : مانعى ندارد
 

سوال :
حكم هيپنوتيزم چيست؟
پاسخ آیت الله سیستانی : فى نفسه اشكالى ندارد
نویسنده: مهدی | تاریخ : جمعه 29 شهريور 1392 بازدید : 26
ادامه مطلب

نظر آیت الله وحید خراسانی در خصوص سند زیارت عاشورا

نظر آیت الله وحید خراسانی در خصوص سند زیارت عاشورا

سؤال : آیا به نظر حضرتعالی زیارت عاشورا معتبر بوده و سند و متن آن صحیح می‌باشد؟
 
پاسخ آیت الله وحید خراسانی :
 
زیارت عاشورا نزد فقهاء (اعلی الله مقامهم) از مسلّمات است و لذا معتبر بوده و احتیاج به سند ندارد. استفتاء کتبی از معظم له
نویسنده: مهدی | تاریخ : جمعه 29 شهريور 1392 بازدید : 37
ادامه مطلب

معرفی چند نرم افزار تحت وب

 

 

 

 

نویسنده: مهدی | تاریخ : جمعه 29 شهريور 1392 بازدید : 20
ادامه مطلب

نماز عید فطر اهل سنت در ایران واقعا چگونه برگزار شد ؟

از انجای که بساری از دوستان وهابی و شماری از عزیزان اهل سنت به موضوع نماز عید فطر و فشار  به منظور منع اقامه نماز عید توسط دولت جهموری اسلامی ایران اشاره نمودند قصد دارم طی پست کوتاه این امر را ثابت کنم که هیچ فشار و مشکلی نبوده است و فقط این یک دروغ است .

حضرت شیخ السلام حضرت مولانا عبدالحمید : 

هیچ فشاری از جانب حاکمیت برای اعلام عید در یک روز خاص نیست

 

اخلاص در عمل به منزله روح در کالبد است

هیچ فشاری از جانب حاکمیت برای اعلام عید در یک روز خاص نیست
مولانا عبدالحمید در مورد اعلام روز عید در کشور خاطرنشان کرد: بر ما لازم نیست که هر جای دنیا عید باشد ما نیز عید بگیریم. در هر منطقه ای علمای منطقه بر اساس شرایط و فقه خود عمل می کنند. هیچ فشار و اجباری از جانب نظام و حاکمیت برای اعلام عید در یک روز خاص نیست و ما بر اساس مسایل شرعی خود آزادانه عمل می کنیم."

ایشان به درگذشت برادر بزرگ خود، مرحوم حاج عبدالله اشاره کرد و ضمن تشکر از حضور مسئولان و مردم استان و همه کسانی که از خارج و داخل کشور به ایشان تسلیت گفتند، اظهار داشت : "ما تسلی و آرامش خود را از خدا می گیریم و تسلیم امر خداوند هستیم و راضی به زحمت دوستان نبودیم، اما از کسانی که زحمت کشیده و تسلیت گفتند تشکر می کنیم."

مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران، از زحمات شورای شهر فعلی زاهدان تشکر و برای شورای جدید آرزوی موفقیت کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان از اختصاص زمین عیدگاه در فاصله ای دور از شهر ابراز ناخرسندی کرد و گفت: مسئولین بدون هماهنگی با علما و و مشورت با اهل سنت زمینی را برای عیدگاه اهل سنت در نظر گرفته و آن را تسطیح نموده بودند، اما به علت دوری مسافت و اینکه اکثریت قاطع مردم با پای پیاده به نماز عید می آیند، زمین پیشنهادی آنها مورد قبول واقع نشد. زیرا ما این زمین را برای تجارت و ساخت و ساز نمی خواهیم، بلکه فقط برای ادای نماز عید می خواهیم.
ایشان خاطرنشان کرد: بنا بر وعده مسئولین نماز عید قربان را –ان شاءالله- در عیدگاه جدید برگزار خواهیم کرد. 

لینک خبر در سایت ایشان : http://abdolhamid.net/persian/index.php/speeches/220-eid-fetr-1392.html

 

 

تصاویر گرفته شده از نماز عید فطر : 

 


 

نویسنده: مهدی | تاریخ : جمعه 29 شهريور 1392 بازدید : 20
ادامه مطلب

ابزار هدایت به بالای صفحه

فاتولز - جدیدترین ابزار رایگان وبمستر